شبكة ابداع

عذرا ... جارى عمل تجديدات شاملة بالمنتدى


    الوطنى : توقيعات البرادعى يشوبها التزوير و لو أردنا جمع الملايين لفعلنا

    شاطر
    avatar
    بنت الاسلام
    عضــو فضــى
    عضــو فضــى

    حالتك ايه دلوقتى ؟ :
    انثى
    العمر : 30
    عدد المشاركات : 1158
    العمل/الترفيه : network and security engineer
    التقييم : 260
    30072010

    الوطنى : توقيعات البرادعى يشوبها التزوير و لو أردنا جمع الملايين لفعلنا

    مُساهمة من طرف بنت الاسلام






    هاجم الحزب الوطنى مجددا حملة الدكتور محمد البرادعى الرئيس السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية لجمع مليون توقيع لتأييد مطالب الإصلاح السبعة التى تضمنها بيان الدكتور البرادعى «معا سنغير»، مشيرا إلى أن التوقيعات وخصوصا الإلكترونية تشوبها «شبهة التزوير»، وأكد الوطنى فى الوقت ذاته أنه «لو أراد جمع الملايين من التوقيعات بين ليلة وضحاها لنجح فى ذلك».

    وقال موقع الحزب فى مقال كتبه يوسف وردانى تحت عنوان (لماذا نرفض حملة المليون توقيع): «إن أسلوب جمع التوقيعات هو أسلوب هزلى، وأقرب إلى الكوميديا السياسية»، ودلل بتوجه قياديى الجمعية الوطنية للتغيير إلى شواطئ البحر وأخذ توقيعات المواطنين، وهم يستحمون بالمايوه، ويراقبون أولادهم خشية الغرق، فلا التوقيت ولا المكان مناسبان».

    وشكك الوطنى فى توقيعات بيان البرادعى وتحديدا الإلكترونية، وأوضح المقال «ليس هناك من دليل على أن هذه التوقيعات حقيقية تمثل أصحابها بتوقيعاتهم الفعلية، وأرقام بطاقاتهم القومية، وخصوصا التوقيعات الإلكترونية التى تشوبها شبهة التزوير».

    وبسخرية، أضاف المقال: إن المليون توقيع قد تكون فعلا فرصة سحرية للجمعية الوطنية للتغيير فى زيارة البحر والاستمتاع بشمس مصر الساحرة، واللهاث وراء سراب وأضغاث أحلام»، لافتا إلى أن «الوطنى لو أراد القيام بحملة توقيعات لنفذها وجمع بين ليلة وضحاها الملايين من التوقيعات الرافضة لتعديل الدستور حاليا بناء على رغبة شخص أو جمعية غير ممثلة للشعب، وليس لها أى كيان تنظيمى معترف به» وأستدرك قائلا: «لكن الوطنى حزب مؤسسى، لا تحرك قياداته الهواية السياسية، ولا ينشغل أى من أعضائه بالبحث عن أضواء».

    وقال المقال: إن فكرة جمع توقيعات المواطنين غير مقبولة من الأساس، لكننا مع الكدابين حتى نهاية الدار».من ناحية أخرى، قال مصطفى النجار القيادى فى حملة البرادعى «نتفهم حالة التشنج العصبى والتوتر الذى أصاب الحزب الوطنى، بسبب الارتفاع فى عدد التوقيعات الذى يزيد بمعدلات كبيرة جدا يوميا، والنزول للشارع والالتقاء بالجماهير على الشواطئ يعكس الالتحام بالناس، ومشكلة الوطنى أنه معزول عن الجماهير».

    وقال لـ«الشروق»: جميع محاولات الوطنى للتشويه والتحقير من جمع التوقيعات، تؤكد نجاح الحملة»، وأردف النجار «إن الإرادة الشعبية هى من يحدد من هو حزب الأغلبية ونتحدى الوطنى فى جمع 50 ألف توقيع».

    وردا على الاتهامات بتزوير التوقيعات، قال: أسماء الموقعين حقيقية وليست وهمية، وصور المواطنين وهى توقع على البيان تعكس الحقيقة، لكنها حيلة الفاشلين والضعفاء. وختم النجار كلامه بتحد قائلا: «المجال مفتوح للمنافسة بيننا وبينهم».

    يشار إلى أن رقم توقيعات الإخوان الإلكترونية على مطالب البرادعى السبعة الإصلاحية قفز عصر أمس إلى 280 ألف توقيع خلال 3 أسابيع، أما التوقيعات داخل موقع الجمعية الوطنية للتغيير فسجل رقم 86 ألف.





    مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

    avatar

    مُساهمة في الأحد أغسطس 01, 2010 10:59 pm من طرف eng!neero

    انا حاسس ان مع كل الالتفاف ده اللى حولين البرادعى الحزب الوطنى برضو هياخدها لان فى ملايين من الناس ميعرفوش غير حسنى مبارك وخلاص الناس اللى عايشه فى القرى والاماكن البعيدة هيستغلهم الحزب الوطنى فى الانتخابات ودول عدد كبير اوى

    الايام بيننا
    avatar

    مُساهمة في الأحد أغسطس 01, 2010 11:33 pm من طرف بنت الاسلام

    والله انا كمان بقول كده
    وحتى لو هو كمان فاز بالاغلبية باْى طريقة من طرق الحزب الوطنى هيخسر الانتخابات والله الراجل ده صعبان عليا وفى نفس الوقت ممكن المعجزة تحصل ويفوز
    مفيش شىء مستبعد
    avatar

    مُساهمة في الإثنين أغسطس 02, 2010 8:57 am من طرف alta

    سوري بس يا جماعه انا عايز اقولكم حاجه هي اصلا فيه انتخابات مفيش حاجه خالص من الكلام الفارغ ده يعني لو مصر كلها اختارت البرادعي اللي في دماغهم هيحطوه برضو يلا ولو معرفوش هيسجنوه هي اسمها الممكله المصريه المتحده ( اللي بينا خوابير)
    avatar

    مُساهمة في الإثنين أغسطس 02, 2010 10:40 am من طرف بنت الاسلام

    يعنى انا سمعت انهم بيعملوا منظر كده اسمه انتخابات دولة ديموقراطية بقى
    واكيد انتخابات نزيهة طبعا واكيد البرادعى هيحصل اللى كانوا قبله باسم الديموقراطية
    avatar

    مُساهمة في الإثنين أغسطس 02, 2010 10:55 am من طرف eng!neero

    نزيهه هى اللى صعبانه عليا فى الموضوع دا كله اتبهدلت مسكينة
    avatar

    مُساهمة في الإثنين أغسطس 02, 2010 11:01 am من طرف بنت الاسلام

    ههههههههههه
    ولا تصعب عليك ولا حاجة انت عارف اهى نزيهة دى هى سبب المشاكل اللى احنا فيها يارب تموت وتريحنا ومش تعيط عليها انا عارفاها كويس

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة ديسمبر 15, 2017 4:30 pm